Het ouderlijk huis stond in het te teken van schilderen en tekenen. Mijn vader studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. Hij verdiende zijn brood als docent beeldende vorming aan een scholengemeenschap in Rotterdam. In de avonduren gaf hij les aan de Volksuniversiteit. Voor mijn vader was schilderen “a way of life.” Schilderen was voor hem als het ware een van de eerste levensbehoeften. Hij schilderde onder meer werken met de titels “Het Gebed”, “Zon door het riet” en “Houten tempel.” Het was voor hem een middel om tot waarachtigheid te komen, een verkenning in een onzichtbare wereld.

Vanuit deze achtergrond is mijn hang naar het schilderen wellicht te verklaren. Ik schilder al sinds mijn jeugd. In het voetspoor van mijn vader ben ik op zoek naar een onzichtbare waarheid, een onzichtbare gevoelswereld. Maar schilderen is voor mij ook op reis gaan, naar een globaal omschreven bestemming. De weg hiernaar toe gaat over snelwegen, omwegen, buitenwegen en langs obstakels, maar eindigt bijna altijd buitelend en struikelend in een verrassing. Als ik dan “weer thuis ben,” ben ik weer ver weg van die eindbestemming en ben ik eigenlijk al weer klaar voor een volgende reis met onbekende bestemming. Het proces van het schilderen is tevens een verkenning,een interactie tussen impulsen. Die impulsen uiten zich vaak laag over laag, na mislukking op mislukking in kleurkeuzes, vlakken, rondingen en belijningen. Het onderwerp vormt uiteindelijk eigenlijk niet meer dan het excuus om te gaan schilderen. En ergens onderweg, raak ik los van de grond en sla dan de- als het ware buiten mij zelf om gaande interactie tussen de impulsen- met verwondering gade. Men vindt mijn werken over het algemeen nogal expressief. Het zijn abstracties van de werkelijkheid. Ik werk vooral "nat over nat" met acryl, maar ook wel met olieverf. Het schilderen doe ik net niet met handen en voeten tegelijk. Ik werk met paletmes, penseel, rollers, doeken etc. en ook wel rechtstreeks met mijn handen om bijvoorbeeld “een snelle haal” te maken.
Opleiding en vorming: Modeltekenen, lid van het Beeldhouwercollectief in Middelburg, diverse workshops en cursussen m.b.t. schilderen zowel abstract als figuratief.

Mijn atelier is gevestigd in de historische binnenstad van Dordrecht, in gebouw ' De Munt' aan de Voorstraat.

Ik exposeerde o.m. in: Atolyer Galery Istanbul (Tr.), Galerie Berckepoort in Dordrecht, Trinitatiskapel in Dordrecht, Galerie het Oude Raadthuis in Burgh Haamstede, Theater de Naald in Naaldwijk, Galerie Badhotel in Domburg Franciscus Gasthuis Rotterdam, Gemeente Moerdijk, Galerie Zierikzee, Medisch Centrum Middelburg, Het Dijckhuis Dordrecht.

Verder heb ik plezier in het maken van teksten. Naast gedichten maak ik columns voor een plaatselijke krant. Deze columns gaan vaak over het thema mededogen. Ik vind namelijk dat er de afgelopen jaren een sterke verharding van onze samenleving heeft plaatsgevonden, in het bijzonder in relatie tot ethische minderheden. Op deze website is een aantal voorbeelden van deze columns opgenomen.

English:

Onno de Bruyne, (Rotterdam 25-04-1953)
is a Dutch painter with Indonesian roots living in Dordrecht, Rotterdam. He comes from a very artistic family. His brothers and sister are involved with art and design and his father has studied at The Royal Academy of Art in The Hague. Later his father also taught art at The Public University.
Onno is a painter, sculpturer, drawer and a writer from since he was very young. He followed workshops and courses involving abstract and figurative painting technics.

In the footprints of his father, Onno is searching for an invisable truth, an invisable world of emotions. Painting gives him a feeling of going on a long journey to a beautiful and interesting destination.
His journey is very diverse. Travelling over mountains, seas, highways and paths. Whenever he comes home again he is ready to go on a new journey. His process of painting is also an orientation, an interaction of impulses. These impulses often become visable layer of layer, colour over colour and line over line. His works are seen very expressive, colourfull and dynamic. They are abstractions of reality. He mostly works with acryl on canvas, 'wet over wet'.

His atelier is located in building ' De Munt' in the historical center of Dordrecht.

Onno has had several exhibitions in galleries, city halls, companies and other public places. Last spring there was made a book about his painting, sculpturing, drawing and writing. It is called ' Verdwaald in Verwondering' , translated: 'Lost in Wonder'.

 

Onno de Bruyne